7 april 2017

Om vijf uur draaiden we de haven in en werd door de havenmeester ons een plek aangewezen. De mediterane manier van aanleggen was hier verplicht. De  mooringlijnen werden keurig door de havenmeester aan gereikt en al snel lagen we vast en hadden we lekker koel biertje op tafel staan. Tot half zeven hebben we nog een beetje na zitten kletsen om vervolgens eerst een paar uurtjes te slapen.

Rond elf uur waren de eersten wakker, douchen aan de wal want dat was er de laatste dagen niet meer van gekomen. De formaliteiten met de havenmeester afhandelen, knakworstje eten tegen de eerste honger om daarna boodschappen te gaan doen in de supermarkt. Twee kaaren vol hebben ingekocht, pffff. Maar goed we zijn straks weer vijf dagen onderweg, vijf grote eters die in volcontinue-dienst bezig zijn. Er gaat dus nogal wat door. Boodschappen aan boord gelegd, de bemanning heeft het dek geschrobt, tijd om even de toerist uit te hangen.

Hoewel Reggio di Calabria een oud griekse stad is die later romeins en vervolgens italiaans is geworden, vond ik het niet zo mooi als Bari. De straten hier (van wat we gezien hebben) waren breder, europeser net als de winkelpanden enz.. De stad is meerdere malen ten prooi gevallen aan aardbevingen waardoor de gebouwen in oude stijl opnieuw zijn opgebouwd.

Lekker geslenterd, wat gedronken op een terras bij het theater naast het piazza di Govierno en daarna in een luxe hamburgertent gegeten. Men verkocht daar oa “Burger-pizza”. Iedereen was een beetje moe én melig, tijd om terug te gaan naar de boot.

Eerst nog even tanken om daarna direct verder de Straat van Messina uit te varen en het ruime sop te kiezen. Straat van Messina uit, dan bakboord uit richting Caglieri (Sardinie)

6 april 2017

Vanmorgen om 2 uur konden we zeilen, een verademing dat de motor uitgezet kon worden. De wind is WNW waardoor we aan de wind kunnen varen. De snelheid varieert een beetje tussen 5 en 7 knopen.

De wind is wel koud maar goed ingepakt lukt het allemaal wel. De boot loopt prima.

Later op de dag kwam de zon door en hebben de bimini ingeklapt. Lekker het zonnetje in de kuip. Nog wat kleine klusjes gedaan, het leven aan boord is routineus. Wachtlopen, koken, eten slapen en wat klusjes doen. Met een beetje geluk zijn we binnen bereik van telefoonverbindingen en kunnen we even internetten, appen, weerberichten binnenhalen etc.

Vanmiddag was het prachtig weer, zonnetje en geen wind een mooi moment om even  met de drone te oefenen. Dat liep niet echt lekker, de drone heeft zijn eigen GPS-systeem en wat blijkt zo gauw hij opstijgt blijft hij boven zijn oorspronkelijke opstijgpositie hangen. De boot vaart door dus ben je m zo kwijt. Ik kon ‘m nog net opvangen anders was ie in de stagen gegaan.
Toch nog even aan land oefenen met verplaatsingen.

Arjan heeft gekookt, rijst met een oosterse kip-saus; heel lekker maar wel wat afgekoeld. Dat kwam omdat er een stel dolfijnen aan de boeg werd gesignaleerd.

Met z’n allen op de boeg hebben we staan fotograferen en filmpjes gemaakt,; die zijn al gedeeld via de app.. Wat is dat toch mooi en wat zijn ze snel. Je ziet amper staartbewegingen en ze schieten door het water met een snelheid, bijzonder om te zien. Wie weet wat we nog meer krijgen te zien.

Onderweg, net voor de ingang van de straat van Messina kwam een snelle boot van de Italiaanse douane op ons af. Voor controle van de boot en paspoorten? Nee hoor, ze kwamen vertellen dat ze onze landsvlag niet konden zien, die hadden we namelijk opgerold vanwege het vrije zicht op het heklicht ’s avonds.

Het invaren van de straat van Messina was mooi, de straten mooi verlicht, auto’s die voortrazen, je ziet de lichten omhoog gaan en voorbij schieten, soms hoor je in de verte een motor voorbij ronken (geen geluidsdemper in de uitlaat).

In de verte boven Sicilie kon je de Etna ontwaren, een berg met een typische vulkaanvorm en flakkerend oranje licht, vuur of zo. Je kon de zwavel ruiken. Foto’s maken was bijna onmogelijk, de lange sluitertijd en een bewegend schip maakten de foto onduidelijk, jammer.

5 april 2017

Na een korte wandeling  van ca. 3km waren we in de oude stad en hebben lekker door de oude smalle straatjes geslenterd. Een heel mooi stadje, Bari.

Uiteindelijk zijn we in een visrestaurant beland, het was aardig druk dus de kwaliteit leek wel in orde.

Henk bood van uit Nieuwegein een flesje wijn aan voor de bemanning. Die hebben we ons goed laten smaken. Een witte wijn uit de streek….. niet duur en een prima wijntje.

Na het eten nog weer de smalle straatjes in gelopen en wat winkelstraatjes bekeken. Uiteindelijk waren we na een uurtje wandelen weer terug op de boot. Meteen alles klaar gemaakt voor vertrek en zijn we om 00:15u weer uitgevaren.

Vandaag zijn we langs het onderste deel van Italiaans Adriatische kust naar het zuiden gevaren, een leuke afwisseling omdat we nu de hele dag zon beetje de kust konden zien. Dat was de laatste dagen wel anders, toen hebben we hoofdzakelijk water gezien.

Leuk die kleine, maar ook grote plaatsen langs de kust, soms ingesloten tussen de bergen aan de zee, Idyllische plekken.

Vandaag diverse klussen gedaan en aan de navigatie gewerkt. We liggen mooi op schema; uitgangspunt voor de calculaties was 5 knopen gemiddeld en ik denk dat we nu al aan 5,5 knoop zitten. De boot loopt sneller dan gedacht, de motor draait 1800 toeren en de snelheid is 6 knopen over de grond.

Vanmiddag ontdekten we dolfijnen naast de boot, zij zwommen mee met de boot sprongen half uit het water. Prachtig om te zien. Als je er zo dicht bij staat is het wel indrukwekkend, het zijn grote dieren, lang en breed. Geweldig!

Vanavond heeft Nancy gekookt, we hebben lekker gegeten en zowel Nancy als Perjan zijn naar bed gegaan. Zij pakken de wacht om 00:00u en ik los hen daarna om ca 03:00u af. Arjan en Quirijn pakken meestal de wacht na het eten tot 0:00u. Overdag loopt er altijd wel iemand buiten die oplet, hoeven we allemaal niet zo te regelen.

De sfeer is goed aan boord, we hebben het gezellig, zijn aan elkaar gewaagd en ieder heeft zo zijn eigen toegevoegde waarde die door de anderen weer gewaardeerd wordt. Kortom het loopt prima.

4 april 2017

Het is 6:00u en het begint al weer licht te worden, wat is dat soms mooi. Het opkomende licht, beetje schemer en in een keer is het licht. Begint de zon door de ochtend wolken te dringen en krijg je soms zo’n mooi rood omfloerst zonnetje. Prachtig. Helaas blijft het vanmorgen bij een waterig windje van een paar knopen, te weinig om te zeilen.

We hebben dank ik zo’n twee en dertig uur gemotord en de tankmeter staat ongeveer halverwege. Zouden we op een verbruik van ongeveer 5 ltr per uur uitkomen. Voor de zekerheid hebben we nog twee jerrycans van dertig liter elk meegenomen, alleszins acceptabel voor een motor van 75pk.

Over ongeveer twee uur varen we voor Vieste langs, inmiddels zijn we weer zo dicht bij de kust dat we weer internet en telefoonverbinding hebben. Straks even bellen en de bijgewerkte blog versturen.

De weersvooruitzichten zijn jammerlijk vwb de wind. Het ziet er naar uit Dat we nog wel uren aan het motoren zijn. Jammer maar het zij zo.

We moeten tanken, de tank is aan het laatste kwart diesel begonnen en we hebben nog een eind te gaan. Vraag is gaan we in Bari tanken of Brindisi.

Scheepsberaad leverde Bari op als tankstop, overweging was dat we Bari bij daglicht aan zouden kunnen lopen en Brindisi pas de volgende ochtend om een uur of vier. Om zes uur waren we bij het tankstation. Eerst even volgetankt, 140 ltr ging er in voor ongeveer 40 uur motoren. Daarna zijn we de stad in gegaan om te eten en even de benen te strekken..

Vertrek uit Ravenna, 3 april 2017

3 april 2017
Gisteren om 11:00u vertrokken uit Ravenna na een innig afscheid van Judith.
Maar eerst nog even een filmpje gemaakt met de drone, zodat we allemaal op de foto staan. Nadat Judith de laatste lijn had losgegooid zijn we uitgevaren.

Inmiddels zijn we ruim een dag op zee, ongeveer een derde hebben we kunnen zeilen de rest op de motor moeten doen. Met argusogen houden we de tankmeter in de gaten, omdat we niet precies weten wat het gebruik is van de motor.

Tijdens het zeilen is de boot vlug op snelheid en haalt met gemak 6,5 knopen. We hadden gisteren een mooie wind en liepen 7 knopen. Het koken van de pasta was best lastig omdat de boot zo schuin ging dat het bijna niet mogelijk was om de pannen op het vuur te houden, ondanks het cardanisch opgehangen fornuis. Na het zetten van een rif ging het iets beter.
Iedereen moet nog een beetje in geslingerd raken, alleen Perjan loopt met een grijns rond, hij heeft nergens last van. Dus hij loopt veel binnen te zorgen. Nu ben ik ook ingeslingerd.

Iedereen heeft lekker uit kunnen slapen en voelt zich dan ook beter.
Afgelopen nacht zijn we Ancona gepasseerd, heel veel schepen lagen daar op de rede, als je de AIS bekeek leek het wel een nest. Jammer genoeg was het donker toen we daar langs kwamen.  Veel lichtjes, een berg die vooruit geschoven in de zee steekt.

’t Is trouwens opmerkelijk hoe weinig scheepvaart er op het water is. Voor Ancona was het druk maar onderweg hebben we nagenoeg geen schip op de AIS gezien. Vanochtend een paar vissersschepen. Pleziervaart al helemaal niet, je hebt het idee alleen op het water te zijn.

Onderweg naar Vieste, onder een lekker zonnetje varen we nu op de motor. De wind heeft ons (hopelijk) even in de steek gelaten.
De bimini was bij de zeilmaker geweest en hebben we zojuist weer op het buiswerk gezet, voor het geval dat zou gaan regenen óf de zon te fel zal worden.

Het is fijn om te weten dat alles naar behoren werkt, capaciteit van de batterijen laat wat te wensen over. Nog eens over denken of we daar nog iets mee moeten of kunnen.

Quirrijn heeft gekookt; aardappelpuree met rode kool een gehaktbal en appelmoes, heerlijk.

1 april 2017

Hallo allemaal,

Gisteren in Ravenna gearriveerd en de boot klaar gaan maken voor de grote tocht.

Alles nalopen, zeilen er op zetten, alle leveranciers betalen boodschappen doen. Het weer is lekker, warm overdag lekker zonnetje alleen koelt het ’s avonds best snel af.
Vanavond laatste avond, nog even wat extra brandstof mee, tanks vol met water en diesel. Alles werkt!

Ook de AIS doet het, jullie kunnen onze vorderingen volgen, via de website van marinetraffic.

www.marinetraffic.com en dan als schip zoeken op Il Moro Amsterdam

Verder wil ik jullie nogmaals wijzen op de satelliettelefoon die we aan boord hebben voor noodgevallen.

Allen een hartelijke groet van iedereen vanaf de “IL MORO”

Nancy, Perjan, Arjan, Quirijn Judith en Willem

Zondag 19 maart 2017

De boot staat op de kant en de antifouling is aangebracht. Op de foto zie ik dat zelfs de schroef is geschilderd (zal wel Italiaanse gewoonte zijn), nergens voor nodig.
Vandaag ben ik begonnen met de opbouw van een weerarchief/beeld. Aan de ene kant wil ik feeling krijgen met de routine en analyse en aan de andere kant wil ik zo een indruk krijgen van de weersystemen die daar spelen.
De voorbereiding vordert gestaag, nagenoeg heb ik alles óf aan boord óf in de tas omdat ik het net heb aangeschaft. Quirijn is op de achtergrond ook druk bezig en heeft een droogruimte voor natte zeilkleding bedacht, helemaal top!
Vandaag voor het eerst naar de wind op de Adriatische zee zitten kijken, nou dat wordt weinig zeilen de eerste dagen, zoals het er nu uitziet. Maar goed dat zag ik ook wel een beetje aankomen vanwege de gemiddelden die ik al eerder heb uitgezocht. Langzamerhand begint de bodem van de schatkist in zicht te komen, ben bang dat de zo gewenste polo’s er niet meer in zitten, sorry. Misschien later weer eens.
Met de leverancier van de Navtex heb ik een kleine discussie, hij zegt mijn mailtjes niet te ontvangen, dat maakt het dan wel lastig om de zaak op orde te krijgen. Inmiddels heb ik Paolo ook de in de mail mee genomen en ga maandag (morgen dus) nog maar even bellen. Het zou wel heel vervelend zijn als de Navtex er niet in zit als we gaan vertrekken.

Nog twee weken te gaan, het vertrek komt er snel aan.

Hartelijke groet,
Willem